Alice ter Brugge (ROC van Twente / Aka) zal op het symposium vertellen over de projecten 'Scoren door Scholing' en 'Assist'. De projecten zijn gericht op jongeren die vastgelopen zijn in een reguliere school of werksituatie.
Veel van de jongeren hebben een afgebroken vooropleiding, meestal op vmbo-niveau. Soms spelen daarbij cognitieve beperkingen een rol en soms heeft een jongere er gewoon moeite mee om een keuze te maken. Maar over het algemeen zijn deze jongeren vastgelopen vanwege gedragsproblemen. Deze doelgroep heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt en is maatschappelijk en sociaal kwetsbaar.
De projecten zijn erop gericht dat jongeren succeservaringen opdoen tijdens het leren. Elke vorm van succes, hoe klein ook, is motiverend. Er wordt uitgegaan van wat een deelnemer kan. Daarop wordt verder gebouwd. Hierdoor voelt de deelnemer zich gewaardeerd. Dit is nodig voor een positief zelfbeeld. Van echt leren is echter alleen sprake als het initiatief tot leren bij de deelnemer zelf gelegd wordt. De deelnemer moet zichzelf verantwoordelijk voelen voor zijn eigen leerproces. Leren moet een uitdaging zijn.
Lees meer over de projecten en deze symposiumbijdrage in het overzicht van alle bijdragen (pag. 6)